Magali Reus, Knaves (Shadow Tonics) en (Alpine Club), 2021. Foto: Gert Jan van Rooij.
In de solotentoonstelling van Magali Reus, Our Volumes, zijn twee bruiklenen uit de ABN AMRO Kunstcollectie te zien: Knaves (Shadow Tonics) en Knaves (Alpine Club) uit 2021. Deze en andere werken van Reus zijn van 14 juli t/m 6 oktober te zien in Museum Kurhaus Kleve (Kleve, Duitsland).
De tentoonstelling is gebaseerd op Park Cities, een kunstenaarsboek dat Reus al eerder uitbracht in samenwerking met het museum en uitgeverij Walther König (Keulen), en is thematisch gebaseerd op de omgeving van het Kurhaus. Hierbij kijkt Reus voornamelijk naar de verschillende partijen rondom het museum (het park, de landbouw omgeving, het kleine stadje) en hoe zij zich manifesteren in verschillende netwerken (sociaal, ecologisch, economisch). Hierin komt Reus' interesse in collectiviteit en ecologie naar voren, waarmee zij het spanningsveld tussen de natuur, technologie en post-industriële activiteiten blootlegt.
De twee werken uit de ABN AMRO Kunstcollectie die in museum Kurhaus Kleve te zien zijn, maken onderdeel uit van de serie Knaves (2020-2021) die in deze tentoonstelling centraal staan. Toen Magali Reus tijdens de eerste coronalockdown in 2020 bij haar moeder verbleef, ontdekte ze in de buurt een paddenstoel, de klassieke ‘rood met witte stippen’-variant. Gefascineerd door het groeiproces bestelde Reus, toen ze terug in Londen was – waar ze woont en werkt – andere soorten paddenstoelen om deze vast te leggen. Met haar serie fotomontages onderzoekt ze de relatie tussen de mens en de groeiende schimmel. Doordat ze de paddenstoelen een hoofdrol in haar werk gaf, kregen ze voor haar bijna menselijke eigenschappen. De titel Knaves, een archaïsche term voor een ‘onbetrouwbare man’, verwijst dan ook naar misschien wel hun meest kenmerkende eigenschap: ze gaan hun eigen weg. De witte kaders die de foto’s omlijsten, zijn uitvergrotingen van zand- en mestzakken. Hiermee verwijst Reus naar de primaire functie van de paddenstoel: als voedingsmiddel voor de mens. Door de schimmel te ‘vermenselijken’ belicht ze de (over)consumptie van onze maatschappij, een terugkomend thema in haar werken.
Meer lezen over de tentoonstelling Our Volumes? Klik dan hier.