Saskia Noor van Imhoff, #+32.001 Hot-bain marie drop-in., Hermitage Amsterdam, 2018. Foto: Gert Jan van Rooij
In de Hermitage Amsterdam was van 15 maart tot en met 17 juli 2018 #+32.001 Hot-bain marie drop-in. te zien, een presentatie van beeldend kunstenaar Saskia Noor van Imhoff (Canada, 1982). Zij was de winnaar van de zevende editie van de ABN AMRO Kunstprijs, een stimuleringsprijs voor talent in Nederland. Van Imhoff kreeg als onderdeel van de prijs de gelegenheid een jaar te werken aan een presentatie in de Hermitage Amsterdam.
In #+32.001 Hot-bain marie drop-in. verbond ze op associatieve wijze onverwachte elementen, zoals architectuur, interieur, cultuur en natuur. Daarmee riep ze onder meer vragen op over groei, vergankelijkheid en de waarde van kunst. Zout en stenen vormden een belangrijk onderdeel van deze installatie. Zout, dat in de huidige tijd kan dienen als duurzaam isolatiemateriaal, is van oudsher een conserveringsmiddel en een smaakversterker en was ooit, in de Romeinse tijd, een betaalmiddel. Maar zout veroorzaakt ook erosie, waardoor schijnbaar onaantastbare stenen van vorm kunnen veranderen. Van Imhoff vergeleek zulke natuurlijke processen met de opbouw en dynamiek van een collectie, die door het aantrekken en afstoten van werken met de tijd verandert. In sculpturen die herinneren aan koelvitrines, verwerkte Van Imhoff referenties aan kunstwerken die ze kocht op een veiling en die eerder deel uitmaakten van de ABN AMRO-kunstcollectie. Zo vormen de sculpturen een soort tijdscapsule, waarin heden en verleden zijn stilgezet.
Saskia Noor van Imhoff, installatie #+32.04, 2018, collectie ABN AMRO. Foto: Gert Jan van Rooijen
Kunstprijs presentatie in Circl.ART
Naast deze installatie stelde Van Imhoff in Circle.ART, de kunstruimte van de ABN AMRO-kunstcollectie in het circulaire paviljoen van de bank op de Zuidas, ook een tweede tentoonstelling samen, onder de naam #34.00 en met onder andere werk uit de ABN AMRO Kunstcollectie. Beide presentaties vulden elkaar aan, maar stonden ook op zichzelf, als opeenvolgende hoofdstukken in een boek. #+34.00 was te zien van 15 maart tot en met 17 mei 2018.
Juryrapport
De jury van de zevende editie van de ABN AMRO Kunstprijs bestond uit Lex ter Braak (directeur Jan van Eyck Academie Maastricht), Danila Cahen (curator ABN AMRO-kunstcollectie), Bart Rutten (Hoofd Collecties Stedelijk Museum Amsterdam), Berend Strik (beeldend kunstenaar) en Silvia Zonneveld (Managing Director ABN AMRO MeesPierson / Private Wealth Management).
De jury van de ABN AMRO Kunstprijs 2017 koos met Saskia Noor van Imhoff voor ‘een kunstenaar die op eigenzinnige manier haar omgeving onderzoekt en daarbij onverwachte verbanden legt. Van Imhoff snijdt alles door elkaar: schilderkunst, beeldhouwkunst, design, poëzie en architectuur. Daarmee is Saskia Noor van Imhoff een exponent van deze tijd, waarin, mede onder invloed van het internet, alles met elkaar is verbonden en alles naast elkaar kan bestaan. Haar zorgvuldige onderzoek resulteert vaak in poëtische en visueel aantrekkelijke installaties, waarvan de toeschouwer de logica kan ontrafelen, maar die tegelijkertijd onnavolgbaar zijn. Juist op het snijvlak van logica en raadsel wordt de spanning opgevoerd.’ Lees het volledige juryrapport (PDF)
Saskia Noor van Imhoff
Saskia Noor van Imhoff studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (2004-2008) en was deelnemer aan De Ateliers aldaar (2010-2012). Sindsdien is haar werk te zien geweest in diverse solo- en groepstentoonstellingen in onder andere het Stedelijk Museum Amsterdam en kunstcentrum De Appel (2016), op de Gwangju Biennale in Gwangju, Zuid-Korea (2015) en in Galerie Fons Welters in Amsterdam (2013). Van Imhoffs werk bevindt zich in belangrijke collecties, waaronder die van het Stedelijk Museum, Museum Voorlinden in Wassenaar en de Verbeke Foundation in Kemzeke, België.
Wilt u meer weten over de ABN AMRO Kunstprijs?