Helen Verhoeven, Eleven Women, Circl.ART, 2018. Foto: Gert Jan van Rooij
Van 18 maart tot 23 mei 2019 was de tentoonstelling Eleven Women van Helen Verhoeven, winnaar van de achtste editie van de ABN AMRO Kunstprijs, te zien in Circl.ART, de kunstprojectruimte van ABN AMRO. In Eleven Women toonde Helen Verhoeven (Leiden, 1974) het veranderlijke beeld van de vrouw.
Helen Verhoeven, Eleven Women, Circl.ART 2018. Foto: Gert Jan van Rooij
In de schilderijen van Verhoeven, waarin ze tal van kunsthistorische citaten verwerkt, zijn de grenzen diffuus. De vrouw in Eleven Women is afwisselend lustobject, verleidster, moeder en madonna. Aan de ene kant van de presentatie zagen we de Bijbelse Judith, die een gruwelijke moord begaat om haar volk te beschermen. In het grote schilderij daarnaast verwees een grote vleesstal – geïnspireerd op een zeventiende-eeuws schilderij ‒ tegelijkertijd naar verleiding en zorgzaamheid. Goed en kwaad, en macht en onmacht, waren hier moeilijk te onderscheiden. Aan de andere kant van de tentoonstellingswand figureerden vrouwen in de rol van moeder en verleidster. Hier waren het statische, geposeerde beelden die ons recht aankijken. Met deze presentatie gaf Helen Verhoeven het klassieke en universele thema van het beeld van de vrouw opnieuw betekenis.
Helen Verhoeven, Eleven Women, Circl.ART 2018. Foto: Gert Jan van Rooij
In het kader van de toekenning van de ABN AMRO Kunstprijs maakte Helen Verhoeven in de Hermitage Amsterdam een tweede tentoonstelling getiteld Schamerkat. Wilt u meer weten over de ABN AMRO Kunstprijs, klik hier.