Geweest in Circl.ART
15 maart – 17 mei 2018

Saskia Noor van Imhoff - #+34.00

Saskia Noor van Imhoff, #+34.00, Circl.ART, 2017. Foto: Gert Jan van Rooij

Van 15 maart tot 17 mei 2018 was de tentoonstelling #+34.00 van Saskia Noor van Imhoff (Canada, 1982), winnaar van de zevende editie van de ABN AMRO Kunstprijs, te zien in Circl.ART, de kunstprojectruimte van ABN AMRO. Saskia Noor van Imhoff maakte als onderdeel van de ABN AMRO Kunstprijs twee tentoonstellingen; in de Hermitage Amsterdam een installatie met nieuw werk, getiteld #+32.00 Hot-bain marie drop-in. In Circl.ART werd door Van Imhoff een tentoonstelling samengesteld, getiteld #+34.00. Beide presentaties vulden elkaar aan, maar stonden ook op zichzelf, als opeenvolgende hoofdstukken in een boek.

Voor #+34.00 in Circl selecteerde Van Imhoff onder meer werken uit de ABN AMRO-kunstcollectie. Daarnaast reageerde ze op de architectuur van het paviljoen: het formaat van het L-vormige plateau was gebaseerd op de maatvoering van de ruimte. Ook zout vormde een onderdeel van #+34.00. Dit materiaal, dat CIRCL als duurzaam isolatiemateriaal wordt gebruikt, is van oudsher ook conserverend en smaakversterkend en was ooit in de Romeinse tijd een betaalmiddel. Maar zout veroorzaakt ook erosie, waardoor schijnbaar onaantastbare stenen van vorm kunnen veranderen.

009.ABN AMRO KUNST STICHTING SASKIA NOOR VAN IMHOFF 2018 PH.GJ.vanROOIJ
Saskia Noor van Imhoff, detail installatie #+34.00, met werk van Hans van den Ban en Christo

Van Imhoff vergelijkt zulke natuurlijke processen met de opbouw en dynamiek van een collectie, die door het aantrekken en afstoten van werken met de tijd verandert. Van Imhoffs intuïtieve en associatieve keuze uit de ABN AMRO-kunstcollectie raakte aan thema's rondom verhullen en onthullen die ze ook in haar eigen werk onderzoekt. Ze stellen allemaal vragen over aanwezigheid en zichtbaarheid, die vaak niet eenduidig te beantwoorden zijn. Door de manier waarop Van Imhoff de werken selecteerde en presenteerde, stimuleerde ze de bezoeker om nieuwe en associatieve verbanden te leggen. Tegelijkertijd bevroeg ze de klassieke manier van ordenen en tentoonstellen van kunst.

Voor meer informatie over de ABN AMRO Kunstprijs, klik hier.